En logotype är centralt i ditt företags kommunikation. Det är kring denna symbol som din grafiska identitet tar sig uttryck i olika former. Den signalerar vad företaget står för och ger inte sällan en ledtråd kring vad företaget erbjuder. Våra hjärnor tar emot 11 miljoner intryck i sekunden så det gäller att sticka ut ur mängden för att fånga dina mottagare uppmärksamhet. En logotype är ett bra sätt att skapa en relation till dina mottagare och målgrupp. Idag finns det flera bra verktyg online där du själv kan skapa en stark logotype för ditt företag, som gör intryck.
Gör en logotype i Adobe Illustrator
Adobe är det ledande företaget inom grafik och bildbehandling och tillhandahåller program som Photoshop som är vida spritt. Om du själv vill börja skissa på och sedan ta fram en proffsigt logotyp är det Adobe Illustrator som är ett lämpligt program. Här kan du skapa logotyper och symboler i vektorgrafik som går att använda inom en rad olika användningsområden. Ta gärna hjälp av personer i din målgrupp för att få feedback på dina förslag och val kring färg och form. Det är lätt att själv fastna i ett tankemönster men du vill att mottagarna ska se samma logik i din logotype som du gör.
Välj färg och reklamprodukter
Var noggrann med färgval och välj en färg som representerar din verksamhet. Man brukar exempelvis säga att färgen mörkblått signalerar förtroende och stabilitet medan rött signalerar makt och passion. Testa även olika typsnitt på din logotype för att få till den rätta känslan. När du väl har fått fram en logotype som du är nöjd med kan du börja se dig om och bestämma var och hur du vill använda denna logotype. Ett effektivt sätt att marknadsföra sin verksamhet på är exempelvis via reklamprodukter. Här kan du spana in företag som Easytryck som skapar trycksaker och reklamprodukter till företag.